ریمپ چیست؟
ریمپ چیست؟
بررسی کلی و جامع ریمپ
اکثر وسایل نقلیه انژکتوری یک رایانه کوچک (ECU)دارند که وظیفه کارکرد موتور را بر عهده دارد. شرکت های خودروسازی از طریق تنظیم برنامه ایسیو به طور پیش فرض قبل از ارائه وسیله نقلیه به بازار، موتور را تنظیم می کنند. این کار به این دلیل انجام می شود که تولید کنندگان خودروها را در سراسر جهان به فروش می رسانند. نکته مهم اینجاست که در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید شرایط آب و هوایی، قوانین و محدودیت ها و کیفیت متفاوت سوخت را در نظر گرفته شوند. بنابراین تنظیمات ایسیو به صورت کلی و با در نظر گرفتن تمامی پارامتر های کمی و کیفی دنیا و تولید انبوه انجام میشود. ریمپ می تواند یک روش بسیار مقرون به صرفه برای بهبود کارایی وسیله نقلیه شما باشد.
ریمپ ایسیو چگونه کار می کند؟
ریمپ ایسیو جایگزین برنامه ی اصلی ایسیو می شود در واقع اصلاح شده ی همان برنامه هست. برنامه اصلی خودرو به صورت کلی و بر اساس نیاز مشتری متغیر است . برنامه ایسیو برای دستیابی به حداکثرراندمان تغییر پیدا می کند که این کار به اسم Remap ایسیو شناخته می شود.
ایرادات نرم افزاری خودرو چیست؟
هر عاملی که موجب بروز رفتارهای نامناسب در عملکرد خودرو گردد ایراد نرم افزاری می باشد. توجه داشته باشید تشخیص ایراد نرم افزاری از ایرادات برقی و مکانیکی کار راحتی نمی باشد. برای مثال لرزش درجای موتور ناشی از خرابی دسته موتور (ایراد مکانیکی)، خرابی انژکتور یا ضعف شمع (ایراد برق و الکترونیکی) و نهایتاً ایراد نرم افزاری که با اصلاح دور درجا برطرف می گردد.
چند نمونه ایراد نرم افزاری را مثال می زنید؟
- تأخیر پدال گاز در ایسیوهایی که دارای پدال برقی می باشند.
- کپ کردن یا مکث خودرو در دورهای پایین.
- بالا بودن دمای روشن شدن فن که موجب نگرانی مالک می گردد.
- ضعف کشش دور میانی.
- عدم رعایت نسبت صحیح AFR در جهت تامین راندمان بیشتر.
- پدیده ناک (که به غلط به صدای سوپاپ مشهور است.) به دلیل تنظیم غلط نرم افزار ایسیو.
- پدیده میسفایر Miss Fire ( احتراق ناقص ناشی از کیفیت پایین سوخت.)
- خطای بیهوده فرسودگی کاتالیزور P0420.
- چوب شدن ترمز خودرو
مزایا:
اگر عملیات ریمپ ایسیو به صورت تخصصی و درست صورت گیرد، میتواند مزایایی از جمله بالا بردن راندمان احتراق که به دنبال آن گشتاور و شتاب خودرو بیشتر می شود و به عبارت دیگر نوعی تیونینگ خودرو است،کاهش دمای آب و زودتر شروع شدن کارکرد فن خودرو هنگام بالا امدن دمای رادیاتور خودرو : کاهش دمای فن یکی از بهترین کارهایی است که میتوان هنگام ریمپ ایسیو خودرو انجام داد چون با کاهش دمای فن خودرو از طریق ریمپ ایسیو ، دیگر ماشین شما جوش نمی آورد و با تنظیم و استاندارد سازی پاشش انژکتورها ، هنگام ریمپ ایسیو مصرف سوخت شما کاهش می یابد که این نه تنها در شهر هایی مانند تهران باعث کاهش آلودگی هوا می شود بلکه با شرایط گرانی ، به اقتصاد شما و خانواده کمک می کند .
معایب:
اگر این تغییرات به صورت اشتباه و غیر تخصصی انجام پذیرد، به عنوان مثال اگر آوانس جرقه به صورت غلط تنظیم شود میتواند باعث افزایش دمای موتور تا حد بسیار خطرناک، افزایش استهلاک قطعات موتور، افزایش میزان مصرف سوخت، کاهش کیفیت عملکرد پیشرانه و به طور کلی کاهش عمر موتور خودرو گردد.
در کل بهتر است ریمپ انجام ندهید و تنظیمات شرکت سازنده را بهم نریزید اگر هم مایل به این کار بودید از افراد حرفه ای استفاده کنید.
انجام ریمپ فرایندی نرم افزاری می باشد یا سخت افزاری؟
بسته به نوع موتور ایسیو خودرو از سه طریق امکان پذیر است:
- از پورت OBD (سوکت دیاگ)
- از طریق پین ( مشهور به کاتگ)
- از طریق اتصال به برد ایسیو:
- روش جیتگ Jtag
- روش چیپ تیونینگ (مخصوص ایسیوهای بوش ۳ زانتیا ۱۸۰۰ و پارس ELX و بوش MP5.2 زانتیا۲۰۰۰)
به جز روش آخر ، در سایر موارد احتیاجی به باز شدن ایسیو نیست.
ریمپ چه تاثیری بر روی خودرو دارد؟
با تغییر ریمپ موتور و ریمپ ایسیو هم توان خروجی بیشتری از موتور گرفت و هم کاهش مصرف سوخت را شاهد باشیم.
فرض کنید که شما نیاز به شتاب گیری خودرو دارید. معمولا زمانی که دریچه گاز به طور کامل باز می گردد و دور موتور بالا می رود. در ریمپ، پارامتر های سوخت و جرقه را فقط در دورهای بالا و زمان شتابگیری تغییر داد و در ناحیه دور آرام و حالت کروز تغییری در سوخت و افزایش پارامتر ها نداشت.
تمامی پارامتر های عملکردی ایسیو در جدول های جداگانه ای وجود دارد که میتوان این پارامترها را جداگانه تغییر داد. کاراکال تیونینگ با تکیه بردستاوردهای علمی توانایی تغییر تمامی این پارامترهای کنترلی موتور را دارد
آیا ریمپ برای خودرو مضر است؟
این سوال از دو جهت باید بررسی شود. اول آنکه موتور به لحاظ سلامت در چه شرایطی به سر می برد؟ طبیعتاً یک شخص ریمپ کننده حرفه ای، موتوری که روغن سوزی دارد را ریمپ نمی کند!
نکته دوم نگهداری غیر اصولی است. بعضی از مشتریانی که به کاراکال مراجعه می کنند، توقع دارند همه مشکلات خودرویشان با ریمپ برطرف شود! چطور ممکن است که موتوری که بد نگهداری شده با ریمپ عین روز اول شود؟
همانطور که دو خودرو با یک موتور مشترک و یک سال ساخت عین همدیگه راه نمی روند، طبیعتاً ریمپ هر خودرو هم نتایج متفاوتی دارد. عدم تجربه و نگهداری صحیح نتایج متفاوتی را به همراه دارد.
چگونه ریمپ موجب افزایش راندمان موتور می گردد؟
با تصحیح نسبت سوخت به هوا AFR و تنظیم آن بر اساس ماکسیمم توان و اصلاح زمان جرقه (آوانس) و رعایت برخی نکات (که در دوره ها آموزش داده می شود.) توان خودرو بدون هیچ فشاری افزایش می یابد
چرا اول خود کارخانه ایسیو را ریمپ نکرده است؟
اولاً ایسیو در کارخانه تنظیم نمی شود. و توسط تأمین کننده برای خط تولید ارسال می گردد. (برای مثال شرکت کروز و سازه پویش و غرب استیل جزء تامین کنندگان خط خودروهای داخلی می باشند.)
ثانیاً تامین کنندگان موظف هستند برنامه ایسیو را بر اساس استاندارد آلایندگی دیکته شده کالیبره کنند. برای مثال وقتی استاندارد یورو۵ الزامی می گردد. تامین کننده موظف است برنامه ایسیو را بر این اساس تنظیم کند.
ثالثاً تاکنون موارد بسیاری پیش آمده که کارخانه با فراخوان خودروها اقدام به برنامه ریزی مجدد خودرو در جهت رفع ایرادات نرم افزاری نموده است. (برای مثال، فراخوان چوب شدن ترمز در خودروهای ۲۰۶ و پارس اتوماتیک سال ۹۰ ، فراخوان اصلاح برنامه برای دریچه گاز در خودروهای ۲۰۶ غرب استیل سال ۹۵ و… .)
پس ایراد تنظیم کارخانه ای ایسیو چیست؟
از دو جهت بر کالیبراسیون ایسیو توسط تامین کنند گان داخلی ایراد وارد است:
دلیل اول که آنها را مقصر نمی دانیم، استفاده از موتورهایی است که اساسا تنظیم یورو۵ ندارند. در حقیقت موتورهای ما مانند موتور XU7 که از اساس متعلق به سال ۱۹۸۸ میلادی می باشد از لحاظ پایه دچار ضعف است. این ایراد بر سایر موتورهای ایرانخودرو و سایپا نظیر آریسان، زامیاد نیز وارد است.
دلیل دوم که وجود دارد کالیبراسیون این ایسیوها با بنزین اکتان بالا (بنزین سوپر) است. این در حالیست که در خود کلان شهر تهران بنزین سوپر به راحتی در دسترس نیست چه برسد به شهرستانها! از طرفی قیمت آن ازاد است و با توجه به شرایط اقتصادی خیلی از مالکان به دنبال آن نمی روند.