همه چیز در مورد ایسیوهای SSAT

ssat tu5

همه چیز در مورد ایسیو های SSAT

 

ssat tu5

پیش گفتار

ایسیو SSAT یا اسست محصول شرکت سازه پویش می باشد که بر روی محصولات ایرن خودرو و سایپا نصب شده هست
شما در این مقاله با تمامی مدل های این ایسیو ، اصول و نحوه ی برنامه ریزی صحیح ، نحوه ی فلش دار کردن آشنا خواهید شد

جزئیات کلی ایسیو های SSAT از لحاظ ظاهری و حافظه

این مدل ایسیو ها با دو مدل در بازار موجود هست

یک مدل که روی محصولات ایران خودرو استفاده شده که ظاهر آن به شکل زیر هست:

  • داری یک سوکت ۸۱ پایه ای و یک سوکت خالی هست
  • فلش دار و بدون فلش عرضه شده هست
  • بنزینی و دوگانه
  • کد کلید قابل استخراج می باشد
  • کارکد کیلومتر در ایسیو ثبت می شود
  • دارای ایموبلایزر می باشد

ssat-1

یک مدل نیز روی محصولات سایپا مثل پراید استفاده شده که ظاهر آن به شکل زیر هست

  • عین ایسیو های زیمنس هست داری ۹۰ پایه
  • به صورت فقط بدون فلش عرضه شده هست
  • این ایسیو فقط به صورت بنزینی هست
  • کد کلید قابل استخراج می باشد
  • کارکد کیلومتر در ایسیو ثبت می شود
  • داری ایموبلایزر می باشد

ssat-saipa

 

ایسیو های SSAT برای انوع موتور ها و نحوه برنامه ریزی آن:

انواع:

در حال حاضر ایسیو های SSAT برای ۳ مدل موتور عرضه شده هست

  • موتور XU7 هم برای بنزینی هم برای دوگانه
  • موتور TU5 فقط برای بنزینی
  • موتور M13 فقط برای بنزینی

نحوه برنامه ریزی:

در این مطلب ما فقط با پروگرامر تی ان ام توضیح می دهیم برای دیگر پروگرامر ها،اصل مطلب یکی بوده طبق راهنمای خود دستگاه اقدام به برنامه ریزی کنید.

در اول این مقاله عرض کردیم که این مدل ایسیو دارای دو مدل حافظه می باشد:

  • فلش دار
  • بدون فلش

برنامه ریزی مدل فلش دار بدین صورت هست که مثل ایسیو های زیمنس هم می توان قسمت فلش و ایپرام خوانده شود پس این مدل ایسیو های را مثل زیمنس ها برنامه ریزی می کنیم فقط با این تفاوت که حتما باید حین برنامه ریزی سوکت سوزن انژکتور هارا بکشیم وگرنه سیم پیچ داخلی سوزن ها سوخته خواهد شد. دلیل این کار هم به دلیل ساختار متفات این ایسیو وقتی پروگرامر ایسیو را برای برنامه ریزی به حالت بوت می برد در این حین منفی سوزن انژکتور ها به صورت دائم فعال می شود که بعد از اتمام پروسه ی برنامه ریزی مقاومت سیم پیچ می سوزد

 

برای برنامه ریزی ایسیو های بدون فلش (ایران خودرو و سایپا) به گونه ای هست که فقط ناحیه کالیبراسیون که قسمتی از برنامه ایسیو هست، قابل برنامه ریزی می باشد. و کل برنامه ایسیو قفل بوده و حتی قابل دسترس نیست به همین دلیل هست که ما عملا ناحیه ایپرام را فقط مجاز به خواندن هستیم و نمی توانیم پروگرام کنیم و نمی توانیم کل برنامه ی موجود در ایسیو را بخوانیم مثلا ناحیه بوت

ssat-ikco

 

در چند سال گذشته ایران خودرو جدیدا یک مدل ایسیو SSAT نیز برای ۲۰۶ TU5 نیز عرضه کرده که به صورت بدون فلش هست و تا به الان دامپ فابریک این ایسیو توسط هیچ پروگرامری عرضه نشده هست و اگر این ایسیو رو اقدام به برنامه ریزی کنید مشکلاتی از قبیل بد کار کردن موتور خاموش شدن ایسیو و … مشکلات دیگر گریبان شما را خواهد گرفت
در ادامه این مطلب درباره نحوه ی برنامه ریزی این مدل صحبت خواهیم کرد

نکته خیلی مهم درباره تفاوت دامپ های فلش دار و بدون فلش

همان طور که در بالا توضیح دادیم برنامه ریزی ایسیو بدون فلش فقط به صورت کالیبراسیون انجام می شود یعنی جزئی از برنامه ی کامل هست
در نتیجه حجم برنامه ی ایسیو بدون فلش خیلی کمتر از برنامه ی فلش دار هست

سوال اینجا هست که اگر برنامه ی فلش دار را برای  ایسیو بدون فلش بخواهیم برنامه ریزی کنیم چه اتفاقی می افتد؟ و یا برعکس؟

برنامه ریزی اشتباه این ایسیو ها به دو حالت می تواند باشد

  • اگر دامپ بدون فلش را به اشتباه به ایسیو فلش دا برنامه ریزی کنیم ایسیو غیر فعال شده و خودرو روشن نمی شود در این حالت اتفاق خاصی نیفتاده و با دانلود برنامه ی فلش دار با شماره کالیبراسیون صحیح ایسیو فعال شده و خودرو روشن می شود.
  • اگر دامپ فلش دار را به اشتباه به ایسیو بدون برنامه ریزی کنیم ایسیو باز هم غیر فعال شده و خودرو روشن نمی شود ولی دیگر با هیچ دانلودی ایسیو فعال نخواه شد

در رابطه با مورد دوم عرض کنم که اکثر پروگرامر ها به دلیل حساسیت زیاد این ایسیو ،اگر دامپ اشتباهی برای برنامه ریزی انتخاب شود پروگرامر مانع برنامه ریزی ایسیو می شود
ولی اگر به هر دلیلی این اتفاق بیافتد با هم برای فعال کردن ایسیو می توان ایسیو بدون فلش را تبدیل به فلش دار کرد که در رابطه با این موضوع در ادامه توضیحات کامل ارائه خواهد شد

کدام مدل ایسیو ها را می توان فلش دار کرد؟

با توجه به تجربه ی خود ما تمامی مدل هارا می توان فلش دار کرد ولی با یکسری چالش های جدید!!

SSAT XU7 بدلیل موجود بودن نسخه فلش دار این ایسیو خیلی راحن فلش دار شده و حتی بعد از فلش دار شدن به راحتی تعریف کلید می شود

SSAT PRIDE به دلیل عدم موجود نسخه فلش دار این ایسیو با دامپ جایگزین می توان ایسیو را فلش دار کرد ولی با احتمال ایراد های زیر

  • ایسیو دیگر تعریف کلید نمی شود و عملا ایسیو بی کد شده کار خواهد کرد(ایموبلایزر غیر فعال می شود)
  • امکان دارد دور موتور خودرو ۱۰۰RPM افت کند
  • کارکرد کیلومتر در داخل ایسیو صفر خواهد شد و دیگر به عددش اضافه نمی شود
  • امکان بروز مشکل و از کار افتادن ناگهانی شبکه خودرو وجود دارد(شبکه ی بین ایسیو موتور ، پشت آمپر و ABS) و خودرو خاموش می شود
  • اعمال تغییرات در سیم کشی

SSAT TU5 این ایسیو نیز هم نسخه فلش دار نداشته و هم نسخه مشابه ندارد ولی باز جای هیچ نگرانی نیست چون این ایسیو ها نیز با دامپ های اورجینالش قابل احیا هست

برای اولین بار سایت انژکتورچی مجوعه کامل دامپ های SSAT TU5 را عرضه کرده هست
هم به صورت فلش دار هم به صورت بدون فلش

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نحوه ی فلش دار کردن ایسیو ها SSAT

در ایسیو های SSAT بدون فلش  جای دو پد از آیسی های خالی هست که یکی برای آیسی فلش و یکی برای آیسی رم مثل عکس های زیر:

آیسی رم ssat

آیسی فلش ssat

بعد از کاشت این آی سی ها روی برد نوبت به تغییر برنامه ی مورد استفاده ی ایسیو هست که به صورت پیش فرض از حافظه داخلی میکرو استفاده می شود که با جابجایی مقاومت های نشان داده شده در زیر این عمل اتفاق خواهد افتاد. فقط دقت کنید که برد ایسیو های ایران خودرو و سایپا متفاوت بوده و حتما به عکس های زیر توجه بفرمایید

ssat ikco ssat saipa

بعد از اعمال تغییرات همه ی این کار ها نوبت به برنامه ریزی می شود که دو روش برای این کار موجود هست

  • روش اول برنامه ریزی آیسی فلش قبل از کاشت آن روی برد که توسط آدابتور مخصوص روی زیف پروگرامر
  • روش دوم نیز با استفاده از جیتگ می باشد که طبق راهنمای هر پروگرامر می توانید انجام بدهید در زیر یک نمونه راهنمای جیتگ می بینید

ssat_jtag

راهنمای ویدیویی فلش دار کردن ایسیو های SSAT

محصولات موجود در سایت انژکتورچی به زودی تکمیل شده و در ادامه همین مقاله معرفی خواهد شد 

انژکتورچی وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید